Wat als je een mooie nieuwe visie en strategie hebt opgesteld, maar deze moet implementeren in een organisatie van meer dan 5000 medewerkers?

Omdat de wereld aan het veranderen was, stelde OM een gedurfde visie op over hoe ze hun organisatie en mobilisatie-inspanningen vooruit konden helpen. Dit werd beschreven in hun nieuwe strategie, die naar de hele organisatie werd gestuurd. Een paper versturen en lezen is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat de strategie ook daadwerkelijk wordt geïmplementeerd?

De uitdaging: de nieuwe strategie implementeren

En dit vormde de uitdaging: een nieuwe manier bedenken om het strategiedocument beter in de organisatie te implementeren.

Hoe voor de hand liggend het ook klinkt, om een goede oplossing te ontwerpen, moeten we de essentie van het probleem begrijpen. In dit geval draaide het om twee delen. Wat is de essentie van de strategie? En hoe veranderen we menselijk gedrag binnen organisaties?

De oplossing: een serious game

We begonnen de uitdaging door mensen in leidinggevende functies te interviewen over hun interpretatie van het strategiedocument. Vervolgens onderzochten we de laatste bevindingen over organisatie- en gedragsverandering, ook in de context van een internationale, interculturele organisatie.

Eén van de visuele weergaven van enkele onderzoeksresultaten

Dit resulteerde in een reeks visuals die de essentie van het papier samenvatten en de aanbevolen stappen die OM zou kunnen nemen om het gedrag (in de gewenste richting) te veranderen. Aangezien we ontwerpers zijn, is een aanbeveling echter niet voldoende. Het is het verschil tussen advies en ontwerp. We willen niet alleen goed advies geven, maar iets creëren dat daadwerkelijk gedrag verandert.

Een concept afbeelding van één van de ontworpen spellen

Daarom hebben we een aantal game-achtige concepten ontworpen. Elk van deze games incorporeerde de principes van de strategieën hielp teams om deze principes in de praktijk te brengen met concrete opdrachten. Bovendien had elke game boeiende functies om een team betrokken te houden en bepaalde aspecten die helpen om gedrag te veranderen.

We hebben ook het daadwerkelijke strategiedocument opnieuw ontworpen tot een aantrekkelijkere lay-out, waarbij de belangrijkste aspecten van het document zijn belicht.

Een close-up van één van de uitgewerkte concepten

Een game is doorontwikkeld tot een echte game, die nu door teams van OM over de hele wereld wordt gebruikt. Deze game werd verzonden en gespeeld tijdens hun jaarlijkse leiderschapsconferentie en werd verspreid over teams over de hele wereld.