Introductie Storyboarding

Storyboarding is een snelle manier van prototyping. De methode storyboarding wordt gebruikt om de ‘experience’ van een nieuwe idee te testen door middel van visualisatie. Een storyboard bestaat voornamelijk uit beelden.

Storyboarding

Deze beelden helpen om ideeën duidelijker en suggestiever over te brengen en geven meer feeling met het idee dan wanneer alleen woorden worden gebruikt.

In een storyboard worden alle elementen uit een nieuwe idee, product of dienst van begin tot eind uitgelicht door visualisatie. Naast dat deze methode het idee op visuele wijze inzichtelijk maakt, helpt het ook om het idee meer te verfijnen.

Omdat er bedacht moet worden wie, waar en hoe het idee wordt gebruikt. Alle belangrijke elementen uit een nieuw idee, product of dienst worden in stripboek-vorm getekend in het storyboard. Hiervoor zijn geen professionele tekeningen nodig. Het gaat erom dat het idee, product of dienst volledig uitgedacht wordt.  

Executing the Method

  • Stap 1: Prototype bepalen

    Bepaal waarvan een prototype gemaakt moet worden. Hierbij is het niet noodzakelijk om het hele aanbod van het idee, product of dienst uit te werken in een storyboard. Zelfs een klein onderdeel van het idee, product of dienst kan worden getest. Bepaal welke belangrijke elementen (keypoints) uitgelicht gaan worden.

  • Stap 2: Storyboard frame maken

    Om te beginnen met het maken van een storyboard is een vel papier nodig (minimaal A4 formaat) waarop het aantal vakken dat nodig is om de keypoints te tekenen wordt uitgetekend. Bij zes keypoints worden er zes vakken op het papier getekend, easy as that. Deze kaders helpen om belangrijke momenten onder de aandacht te brengen en de ‘experience’ van begin tot eind op te bouwen.

  • Stap 3: Tekenen

    Teken nu de belangrijke momenten uit in de daarvoor bestemde vakken. Doe dit in stripvorm en schrijf er eventueel een korte toelichting, quote of notitie bij. Om deze tekeningen te maken is de kwaliteit van de tekeningen onbelangrijk.

  • Stap 4: Delen

    Deel het storyboard met andere deelnemers of teamgenoten en vraag hun om feedback of ga het gesprek aan om vervolgens aanpassingen of veranderingen door te voeren.

Necessities

Advantages & Disadvantages

  • Storyboarding is een snelle manier om een nieuw idee, product of dienst visueel inzichtelijk te maken.

  • Storyboarding kan teveel een detailoefening worden. Blijf niet te lang hangen in de perfectie van de tekeningen. Het gaat uiteindelijk om het concept van begin tot eind en het overdenken ervan.