Wat als je een idee hebt om productrecensies te verbeteren met behulp van emotie en kunstmatige intelligentie? Maak kennis met Shoptiment.

Shoptiment is een online productplatform dat is ontwikkeld om de manier waarop reviews doorgaans worden benaderd te veranderen. Gewoonlijk bieden winkelplatforms een recensie- of beoordelingsmechanisme waarmee bezoekers hun beoordelingen op een product kunnen achterlaten. Shoptiment doet het net wat anders.

De uitdaging: betere productreviews

We hebben Shoptiment intern ontwikkeld om een platform te bieden voor betere winkelrecensies. In onze ervaring hebben we ontdekt dat veel winkelwebsites een eendimensionale vorm van reviewen gebruiken, alleen op basis van bezoekersrecensies.

We hebben op veel sites ondervonden dat onrealistische of overmatig positieve recensies vaak de algehele score voor een bepaald product beïnvloedden. Ook waren beoordelingsmechanismen op winkelsites vaak gebaseerd op een numerieke waarde (bijvoorbeeld van 1-10), terwijl echte ervaringen vaak een emotie weerspiegelen.

De oplossing: combineer A.I. Gedreven beoordelingen met klantrecensies op basis van emotie

We hebben de ervaring met het beoordelen van winkelen op twee manieren verbeterd. Ten eerste hebben we de manier waarop shoppers beoordelen veranderd door drie verschillende emoties te gebruiken in plaats van sterren. Ten tweede combineren we bezoekers en recensies uit andere bronnen tot een eindconclusie.

Het Shoptiment-platform maakt dus gebruik van een op emoties gebaseerde benadering. Het zoekt naar online beoordelingen van bepaalde producten en onderzoekt deze beoordelingen via sentimentanalyse. Dit is een manier om het sentiment (positief, neutraal of negatief) te extraheren door middel van kunstmatige intelligentie.

Bovendien kunnen bezoekers hun emoties achterlaten bij elk product dat op het Shoptiment productplatform wordt gevonden. De combinatie van hun emoties en het sentiment dat door kunstmatige intelligentie wordt gevonden, resulteert in een definitief sentiment voor elk gevonden product.

Met andere woorden: aan elk product is een emotie verbonden. Het is een beetje oppervlakkig om door middel van tekst uit te leggen, dus het is aan te raden om het platform te bezoeken en zelf te zien hoe het werkt.

De Nederlandse website is beschikbaar op shoptiment.nl. Het platform draaide tot 2019, maar groeide niet uit tot een serieus platform. Het is echter nog steeds online als showcase.