• Toolbox Materials
  • Toolbox Contents

Uitdaging

TeenStreet International, een onderdeel van Operatie Mobilisatie, wil hun tienerevenement naar veel andere plaatsen in de wereld brengen.

Maar hoe doe je dat? Hoe moet gezonde vermenigvuldiging eruit zien, de kernkwaliteiten van de organisatie behouden en toch in verschillende culturen over de hele wereld toepasbaar zijn?

En hoe houd je deze beweging gaande in een tijd waarin de wereld enorm werd beïnvloed door een pandemie? Dit was de uitdaging voor CreativeSolvers om aan te gaan.

Aanpak

Om een oplossing te bedenken die bij de organisatie paste, zijn drie actualiteiten in Duitsland, Montenegro en Maleisië bezocht. Het primaire doel was om door de verschillende culturele elementen heen tot de kern van TeenStreet te komen. Een ander doel van de bezoeken, in gesprek met de organiserende teams, was om een einde te maken aan de uitdagingen die ze hebben bij het opzetten van een TeenStreet.

Teenstreet Country Visits
Teenstreet in verschillende landen

In een interculturele ontmoeting met mensen van over de hele wereld, zowel bekend als nieuw bij TeenStreet, werden de bevindingen gepresenteerd en werd een eerste versie van het product getest. Hierna werd de Startup Kit verder ontwikkeld en uitgedeeld om door verschillende teams in Afrika, Amerika en Azië te gebruiken als pilot voor het starten van nieuwe TeenStreets.

Als tweede deel van de uitdaging hielden we online creatieve sessies met TeenStreet-leiders en tieners over de hele wereld. Het doel van deze sessies was om na te denken over hoe TeenStreet eruit zou kunnen zien, en hoe we TeenStreet konden laten uitgroeien tot een wereldwijd platform. We hebben een canvas voor platformontwerp gebruikt om alle belangrijke elementen te overwegen waar TeenStreet aan zou moeten denken bij het lanceren van een nieuw platform.

We hebben ook onderzoek gedaan naar tientallen online platforms die TeenStreet zou kunnen gebruiken om hun evenementen en community online te brengen en hun organisatie te transformeren naar dit digitale tijdperk.

Oplossing

Als oplossing voor deze uitdaging kwamen we met twee oplossingen. De Startup Kit en een nieuw platform op TeenStreet.life.

De Startup Kit bestaat uit een handboek dat inzicht geeft in waar TeenStreet over gaat en waarom de contouren zijn zoals ze zijn. Dit is het uitgangspunt voor een team om een evenement als dit te organiseren, terwijl er ruimte blijft voor het invullen van de details. Omdat het organiseren van teams in het verleden worstelde, is er een proces ontworpen dat ze kunnen volgen. Dit is gebaseerd op het teamprestatiemodel van Drexler / Sibbet, waarbij ze elkaar leren kennen, vertrouwen winnen en samen goed presteren, en wordt afgesloten met een fase van evaluatie en voortzetting. Er zijn vier doeken ontworpen die hen samen op reis nemen, vergezeld van een handleiding en een spel dat hen zal helpen het team op één lijn te houden.

An overview of the Teenstreet startup kit
Een overzicht van de Teenstreet startup kit

De teams zullen worden begeleid door ambassadeurs die hen zullen helpen bij het proces, waardoor TeenStreet Global de kans krijgt om toezicht te houden op alle evenementen. De Startup Kit functioneert ook als een gespreksinstrument binnen de organisatie en biedt een gemeenschappelijke taal voor een interculturele organisatie.

Als tweede onderdeel van de oplossing hebben we een nieuw online platform voor TeenStreet gecreëerd en dit gecombineerd met een nieuw intern sociaal netwerk. TeenStreet.life is de naam van het nieuwe online platform, dat het nieuwe TeenStreet-merkontwerp introduceerde en alle landen die bij TeenStreet betrokken zijn helpt om te communiceren met hun volgers en om (digitale) evenementen te lanceren. We hebben ook een merkstrategie opgesteld en organisatorische aanbevelingen gedaan over hoe TeenStreet verder zou kunnen groeien als beweging.

Daarnaast hebben we een online winkel ontwikkeld en merchandise ontworpen voor het internetplatform. Bovendien hielp het TeenStreet.life platform om met succes een van hun grootste evenementen online te organiseren en een centraal punt voor communicatie te bieden.

Wat de klant zegt:

“Het is niet eenvoudig om een organisatie te leiden in een nieuwe fase van innovatie en groei, terwijl ze dat al 27 jaar doen. We hadden een buitenstaander nodig die ons DNA kon begrijpen en vasthouden, maar ook de moed had om nieuwe dingen te presenteren en dat over te dragen aan het internationale team.

Een brainstorm meeting met de klant

CreativeSolvers was het juiste team voor de klus! Ze legden ons DNA vast als een sluipschutter en ontwikkelden een creatief product op een relevante manier waarmee we een nieuwe toekomst tegemoet kunnen gaan waarin we ons product exponentieel kunnen vermenigvuldigen in andere landen. In ons eerste jaar na het werk van CreativeSolvers wordt hun product al gebruikt in de VS, Portugal, Zuid-Soedan, Rusland, China, Zimbabwe, Zambia, Canada en Israël!

Het was inspirerend om te werken met een jong professioneel team dat lef heeft en oog heeft voor het hart van de organisatie. ”